Marcella Calloway
En tiennyt kauanko siinä meni, että viimein palasin tajuihini, kenties puoli minuuttia? Puoli tuntia? Puoli vuotta? En hetkeen muistanut mitään. En muistanut olevani erottuva, en joutuneeni selliin, enkä isoisäni antaneen minulle jotain huumaavaa ainetta. En muistanut mitään koko päivästä, ennenkuin raotin silmiäni pimeässä huoneessa. Katseeni kohdistui naamani edessä olevaan käteeni, jota koristi tarkasti viilatut kynnet. Muistot tulvivat mieleeni pahasta päänsärystä huolimatta. Päätä särki, oli huono olo, minua jopa huippasi, vaikka olin makuulla. Olin toisinsanoen vieläkin huonommassa kunnossa kuin ennen nukahtamista.
Yhtäkkiä huomioni kiinnittyi huoneen toiseen nurkkaan, josta vaistosin liikettä. Nostin tokkuraista päätäni sängystä, laittaen käteni päätäni vasten tueksi. Tuolilla istui tummatukkainen mies, jolta olisin mielelläni kysynyt kuka hän oli, mutta johtuen paikasta jossa olimme, oli ilmiselvää, että hän oli erottuva. Tutkijat ja vartijat tunnistaisin vaatteista, ja varmaankin kaikki heistä olenkin tavannut. Pysyin siis vaiti katsoen epävarmana häntä. Minut täytti aalto ristiriitaisia ajatuksia. Olin vihannut erottuvia viimeiset neljä vuotta, ja nyt olin itsekin sellainen. Tavallaan aloin kokoajan vihaamaan myös itseäni vain enemmän ja enemmän, mutta koska olimme nyt samanlaisia, oliko minulla syytä vihata heitä?
Vilkuilin ympäri huonetta. En ollut koskaan käynyt toisessa kerroksessa muuten, kuin kulkenut portaiden väliä, eli minulle oli ollut täysi mysteeri, millaisia sellit olivat. Yllättävän normaaleita, vaikkakin synkkyys ja metalliset seinät masensivat huonetta. Lamppua ei ollut, joka vei katseeni eräällä seinällä sijaitsevaan ikkunaan, joka oli vesipisaroiden peittävä. Täälläkö tulisin koko loppu elämäni viettämään, oman isoisäni tutkittava?